Loading...
Tajuk : Ghani: Terowong Genting Sempah Gerbang Perubahan Ekonomi Bagi Pantai Timur
link : Ghani: Terowong Genting Sempah Gerbang Perubahan Ekonomi Bagi Pantai Timur
Ghani: Terowong Genting Sempah Gerbang Perubahan Ekonomi Bagi Pantai Timur
KUANTAN: Tanggal 7 Jan lepas, genap 40 tahun usia Lebuh raya Kuala Lumpur-Karak (KLK) dan Terowong Genting Sempah yang kini merupakan laluan utama menghubungkan antara Lembah Klang dengan Pantai Timur.
Lebuh raya dan terowong jalan raya pertama di negara ini, yang dibuka secara rasmi oleh Menteri Kerja Raya dan Kemudahan-kemudahan Awam ketika itu iaitu Datuk Abdul Ghani Gilong, disifatkan sebagai 'gerbang' kepada perubahan landskap ekonomi tiga buah negeri di Pantai Timur.
Bermula hanya dengan terowong tunggal dua lorong, ia kemudian ditambah menjadi empat lorong pada 1995 iaitu ketika Lebuh raya Karak dinaik taraf daripada lebuh raya dua lorong kepada lebuh raya ekpres empat lorong.
Ia berikutan peningkatan trafik keluar dan masuk ke ibu negara dari Pantai Timur walaupun ketika itu masih terdapat jalan alternatif yang boleh digunakan seperti Jalan 68, Bentong-Kuala Lumpur dan Jalan 55, Kuala Kubu - Raub.
Mengambil kira status Malaysia yang masih merupakan negara pertanian ketika itu, pembinaan KLK dan terowong sepanjang 900 meter dengan kos keseluruhan kedua-dua projek melebihi RM150 juta, ia merupakan perkara yang membanggakan dan pelaburan besar untuk Pantai Timur. #sumber
KUANTAN: Tanggal 7 Jan lepas, genap 40 tahun usia Lebuh raya Kuala Lumpur-Karak (KLK) dan Terowong Genting Sempah yang kini merupakan laluan utama menghubungkan antara Lembah Klang dengan Pantai Timur.
Lebuh raya dan terowong jalan raya pertama di negara ini, yang dibuka secara rasmi oleh Menteri Kerja Raya dan Kemudahan-kemudahan Awam ketika itu iaitu Datuk Abdul Ghani Gilong, disifatkan sebagai 'gerbang' kepada perubahan landskap ekonomi tiga buah negeri di Pantai Timur.
Loading...
style="font-family: "georgia" , "times new roman" , serif;">
Bermula hanya dengan terowong tunggal dua lorong, ia kemudian ditambah menjadi empat lorong pada 1995 iaitu ketika Lebuh raya Karak dinaik taraf daripada lebuh raya dua lorong kepada lebuh raya ekpres empat lorong.
Ia berikutan peningkatan trafik keluar dan masuk ke ibu negara dari Pantai Timur walaupun ketika itu masih terdapat jalan alternatif yang boleh digunakan seperti Jalan 68, Bentong-Kuala Lumpur dan Jalan 55, Kuala Kubu - Raub.
Mengambil kira status Malaysia yang masih merupakan negara pertanian ketika itu, pembinaan KLK dan terowong sepanjang 900 meter dengan kos keseluruhan kedua-dua projek melebihi RM150 juta, ia merupakan perkara yang membanggakan dan pelaburan besar untuk Pantai Timur. #sumber
Bermula hanya dengan terowong tunggal dua lorong, ia kemudian ditambah menjadi empat lorong pada 1995 iaitu ketika Lebuh raya Karak dinaik taraf daripada lebuh raya dua lorong kepada lebuh raya ekpres empat lorong.
Ia berikutan peningkatan trafik keluar dan masuk ke ibu negara dari Pantai Timur walaupun ketika itu masih terdapat jalan alternatif yang boleh digunakan seperti Jalan 68, Bentong-Kuala Lumpur dan Jalan 55, Kuala Kubu - Raub.
Mengambil kira status Malaysia yang masih merupakan negara pertanian ketika itu, pembinaan KLK dan terowong sepanjang 900 meter dengan kos keseluruhan kedua-dua projek melebihi RM150 juta, ia merupakan perkara yang membanggakan dan pelaburan besar untuk Pantai Timur. #sumber
dengan itu Perkara Ghani: Terowong Genting Sempah Gerbang Perubahan Ekonomi Bagi Pantai Timur
yang semua artikel Ghani: Terowong Genting Sempah Gerbang Perubahan Ekonomi Bagi Pantai Timur Kali ini, diharapkan dapat memberi manfaat kepada anda semua. Okay, jumpa di lain post artikel.
Kini anda membaca artikel Ghani: Terowong Genting Sempah Gerbang Perubahan Ekonomi Bagi Pantai Timur dengan alamat pautan https://timesnewmalaysia.blogspot.com/2018/03/ghani-terowong-genting-sempah-gerbang.html
0 Response to "Ghani: Terowong Genting Sempah Gerbang Perubahan Ekonomi Bagi Pantai Timur"
Catat Ulasan