Loading...

Peniaga Tindas Pelanggan, Dengar Nasihat Dari Ustaz Syamsul Debat !

Loading...
Peniaga Tindas Pelanggan, Dengar Nasihat Dari Ustaz Syamsul Debat ! - Apa khabar sahabat TIMES NEW MALAYSIA, Dalam artikel yang anda baca kali ini dengan tajuk Peniaga Tindas Pelanggan, Dengar Nasihat Dari Ustaz Syamsul Debat !, kami telah menyediakan dengan baik untuk artikel ini anda membaca dan memuat turun maklumat di dalamnya. mudah-mudahan mengisi jawatan Artikel BOLASEPAK, Artikel JAWATAN KOSONG, Artikel NEWS, Artikel PERNIAGAAN, kita menulis ini, anda boleh memahami. Nah, selamat membaca.

Tajuk : Peniaga Tindas Pelanggan, Dengar Nasihat Dari Ustaz Syamsul Debat !
link : Peniaga Tindas Pelanggan, Dengar Nasihat Dari Ustaz Syamsul Debat !

lihat juga


Peniaga Tindas Pelanggan, Dengar Nasihat Dari Ustaz Syamsul Debat !


PETALING JAYA: Buat para peniaga, khususnya yang berniaga di bazar Ramadan, Ustaz Syamsul Debat ada sedikit nasihat.

Ustaz Syamsul Debat atau nama sebenarnya Syamsul Amri Ismail berkata setiap peniaga perlu amanah dalam perniagaan yang dijalankan, bukan menindas, menganiaya atau menipu pelanggan.

"Kita kata makanan kita sedap, terbaik, karipap kita kalau makan boleh terbang, makanan kita jual 'antarabangsa' dan macam-macam lagi.

"Bila kita sebut nama-nama yang istimewa, itu maknanya kita menjanjikan kualiti, tapi bila orang rasa tertipu, di mana keberkatan rezeki kita?," katanya.

Beliau memberikan pandangan tentang sikap sesetengah peniaga di bazar Ramadan yang menjual makanan pada harga tidak setimpal kualiti, malah ada yang sanggup menjual makanan basi kepada pelanggan semata-mata tidak mahu rugi.

Dalam isu ini beliau meminta peniaga supaya menghargai pelanggan yang ikhlas membeli dan berniaga mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW.

"Bulan Ramadan ni bulan keberkatan, bulan ikhlas, janganlah kita ganggu keikhlasan orang, orang tu ikhlas membeli, mungkin dia kesian, nak tolong sesama Islam, tapi keikhlasan tu kita balas dengan bagi barang yang tak baik.

"Bila menindas, itu bukan sunnah Nabi, sunnah Nabi tak tipu orang," katanya.
Malah, beliau juga mengingatkan para peniaga bahawa hukum menipu atau menganiaya pelanggan adalah berdosa.

Bagaimanapun, beliau mengakui bahawa tidak semua peniaga yang didakwa menipu pelanggan itu benar-benar berniat seperti itu.

Jelasnya, ada peniaga yang sudah buat yang terbaik untuk makanan yang sedia dijual, tetapi tidak sedar bahawa makanannya itu kurang berkualiti atau kurang sedap.

"Kalau memang dah buat sedap, terbaik, kita rasa sedap dah...bila orang datang beli rasa tak sedap, itu lainlah.

"Yang saya cakap ni peniaga yang memang tahu makanan tu tak sedap tapi tetap jual, dah tahu makanan tu semalam punya, jual juga sebab tak mahu rugi," katanya.

Dalam hal ini beliau memberi cadangan supaya peniaga lebih bertanggungjawab dengan memulangkan wang jika didatangi semula pelanggan yang mendakwa mereka teraniaya, atas dasar kepercayaan.

Jelasnya mengikut hukum bayaran balik tidak wajib dilakukan apabila berlaku situasi seperti ini kerana akad jual dan beli telah dibuat antara pembeli dan peniaga.
"Tak wajib bayar balik kalau sudah ada akad jual dan beli.

"Tapi atas dasar kepercayaan dan tanggungjawab mungkin mereka boleh pulangkan wang atau beri makanan lain kepada pelanggan itu sebagai ganti," katanya.

Dalam pada itu beliau turut menasihatkan pelanggan supaya membeli dengan bijak, terutama pada bulan puasa. #sumber
Loading...

PETALING JAYA: Buat para peniaga, khususnya yang berniaga di bazar Ramadan, Ustaz Syamsul Debat ada sedikit nasihat.

Ustaz Syamsul Debat atau nama sebenarnya Syamsul Amri Ismail berkata setiap peniaga perlu amanah dalam perniagaan yang dijalankan, bukan menindas, menganiaya atau menipu pelanggan.

"Kita kata makanan kita sedap, terbaik, karipap kita kalau makan boleh terbang, makanan kita jual 'antarabangsa' dan macam-macam lagi.

"Bila kita sebut nama-nama yang istimewa, itu maknanya kita menjanjikan kualiti, tapi bila orang rasa tertipu, di mana keberkatan rezeki kita?," katanya.

Beliau memberikan pandangan tentang sikap sesetengah peniaga di bazar Ramadan yang menjual makanan pada harga tidak setimpal kualiti, malah ada yang sanggup menjual makanan basi kepada pelanggan semata-mata tidak mahu rugi.

Dalam isu ini beliau meminta peniaga supaya menghargai pelanggan yang ikhlas membeli dan berniaga mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW.

"Bulan Ramadan ni bulan keberkatan, bulan ikhlas, janganlah kita ganggu keikhlasan orang, orang tu ikhlas membeli, mungkin dia kesian, nak tolong sesama Islam, tapi keikhlasan tu kita balas dengan bagi barang yang tak baik.

"Bila menindas, itu bukan sunnah Nabi, sunnah Nabi tak tipu orang," katanya.
Malah, beliau juga mengingatkan para peniaga bahawa hukum menipu atau menganiaya pelanggan adalah berdosa.

Bagaimanapun, beliau mengakui bahawa tidak semua peniaga yang didakwa menipu pelanggan itu benar-benar berniat seperti itu.

Jelasnya, ada peniaga yang sudah buat yang terbaik untuk makanan yang sedia dijual, tetapi tidak sedar bahawa makanannya itu kurang berkualiti atau kurang sedap.

"Kalau memang dah buat sedap, terbaik, kita rasa sedap dah...bila orang datang beli rasa tak sedap, itu lainlah.

"Yang saya cakap ni peniaga yang memang tahu makanan tu tak sedap tapi tetap jual, dah tahu makanan tu semalam punya, jual juga sebab tak mahu rugi," katanya.

Dalam hal ini beliau memberi cadangan supaya peniaga lebih bertanggungjawab dengan memulangkan wang jika didatangi semula pelanggan yang mendakwa mereka teraniaya, atas dasar kepercayaan.

Jelasnya mengikut hukum bayaran balik tidak wajib dilakukan apabila berlaku situasi seperti ini kerana akad jual dan beli telah dibuat antara pembeli dan peniaga.
"Tak wajib bayar balik kalau sudah ada akad jual dan beli.

"Tapi atas dasar kepercayaan dan tanggungjawab mungkin mereka boleh pulangkan wang atau beri makanan lain kepada pelanggan itu sebagai ganti," katanya.

Dalam pada itu beliau turut menasihatkan pelanggan supaya membeli dengan bijak, terutama pada bulan puasa. #sumber


dengan itu Perkara Peniaga Tindas Pelanggan, Dengar Nasihat Dari Ustaz Syamsul Debat !

yang semua artikel Peniaga Tindas Pelanggan, Dengar Nasihat Dari Ustaz Syamsul Debat ! Kali ini, diharapkan dapat memberi manfaat kepada anda semua. Okay, jumpa di lain post artikel.

Kini anda membaca artikel Peniaga Tindas Pelanggan, Dengar Nasihat Dari Ustaz Syamsul Debat ! dengan alamat pautan https://timesnewmalaysia.blogspot.com/2017/06/peniaga-tindas-pelanggan-dengar-nasihat.html

Subscribe to receive free email updates:

1 Response to "Peniaga Tindas Pelanggan, Dengar Nasihat Dari Ustaz Syamsul Debat !"

  1. Jika anda mempunyai masalah kewangan, maka sudah tiba masanya untuk anda tersenyum. Anda hanya perlu menghubungi Encik Benjamin dengan jumlah yang anda mahu pinjam dan tempoh pembayaran yang sesuai dengan anda dan anda akan mempunyai pinjaman anda dalam masa kurang dari 48 jam. Saya hanya mendapat manfaat untuk keenam kali pinjaman sebanyak 700 ribu dolar untuk tempoh 180 bulan dengan kemungkinan membayar sebelum tarikh tamat tempoh. Jadikan kenalan dengannya dan anda akan melihat bahawa dia seorang lelaki yang jujur dengan hati yang baik. E-melnya adalah lfdsloans@lemeridianfds.com dan nombor telefon WhatAppnya ialah + 1-989-394-3740

    BalasPadam

Loading...