Loading...

Sekolah tahfiz diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman? Fakta-fakta menarik korang kena tahu

Loading...
Sekolah tahfiz diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman? Fakta-fakta menarik korang kena tahu - Apa khabar sahabat TIMES NEW MALAYSIA, Dalam artikel yang anda baca kali ini dengan tajuk Sekolah tahfiz diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman? Fakta-fakta menarik korang kena tahu, kami telah menyediakan dengan baik untuk artikel ini anda membaca dan memuat turun maklumat di dalamnya. mudah-mudahan mengisi jawatan Artikel BOLASEPAK, Artikel NEWS, Artikel PERNIAGAAN, kita menulis ini, anda boleh memahami. Nah, selamat membaca.

Tajuk : Sekolah tahfiz diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman? Fakta-fakta menarik korang kena tahu
link : Sekolah tahfiz diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman? Fakta-fakta menarik korang kena tahu

lihat juga


Sekolah tahfiz diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman? Fakta-fakta menarik korang kena tahu

Sekolah tahfiz diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman? Fakta-fakta menarik korang kena tahu

Pada beberapa hari lalu, kita dikejutkan dengan berita yang menimpa seorang pelajar tahfiz, Mohd Thaqif Amin Mohd Gaddafi yang dipercayai meninggal dunia akibat tindakan seorang pembantu warden. Perkara ni menimbulkan pelbagai spekulasi negatif terhadap institusi pendidikan agama Islam di Malaysia khususnya sekolah tahfiz.

Selain tu, muncul jugak desakan dari sesetengah pihak yang nak kerajaan memantau dan mengkaji semula sistem yang diamalkan di sekolah tahfiz. Malah ada jugak yang mendesak kerajaan tutup semua sekolah tahfiz swasta dan tak berdaftar ni.

Semoga Allah menempatkan roh allyarham di syurgaNya. Imej dari Free Malaysia Today.

Oleh itu, SOSCILI kali ni akan membincangkan serba sedikit berkaitan institusi pendidikan agama di Malaysia (khususnya tahfiz). Semoga dengan penerangan ini, kita dapat mengenali dengan lebih dekat institusi tahfiz di Malaysia.

Institusi tahfiz di Malaysia diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman

Sistem pendidikan berasaskan agama Islam di Malaysia dah bermula sejak sekian lama lagi. Pada mulanya ia bermula secara tak formal iaitu masyarakat belajar di rumah imam atau guru. Tapi sistem ni mula berkembang dan lahirlah institusi pondok. Setiap pondok pulak ada kurikulum mereka sendiri berdasarkan budi bicara tok guru masing-masing.

Antara subjek yang diajar adalah Tauhid, Fikah, Tasawwur dan Usul Fiqh. Seterusnya, institusi seperti ni mula lagi berkembang, sampai tertubuhnya institusi madrasah yang dipelopori oleh penggerak gerakan Islah (Syed Syeikh al-Hadi dan Syeikh Tahir Jalaludin). Sistem kat madrasah ni lebih formal dan sistematik kalau nak dibandingkan dengan pondok.

Pelajar – pelajar pondok kat penempatan mereka. Imej dari livejournal.com

Maahad Tahfiz atau dikenali sebagai Tahfiz al-Quran pertama diasaskan pada tahun 1966Ia diberi nama sebagai Maahad Tahfiz al-Quran wal Qiraat dan diasaskan oleh Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman. Sekolah ini mula beroperasi kat Masjid Negara, Kuala Lumpur. Lepas tu, setiap negeri buka Maahad Tahfiz masing-masing dengan negeri pertama yang buat adalah Kelantan.

Bila budaya penerimaan masyarakat terhadap institusi tahfiz ni mula berkembang, muncul pulak maahad tahfiz persendirian (swasta). Maahad tahfiz swasta pertama yang ditubuhkan adalah Raudhatul Tahfiz al-Quran (sekarang Maahad Tahfiz al-Quran Wal Qiraat) di Jeram, Selangor.

Tunku lahirkan hasrat beliau yang nak adanya Institusi pengajian al-Quran di Malaysia. Imej dari Darul Quran.

Sejarah penubuhan Maahad Tahfiz swasta di Malaysia ni dikatakan berlaku apabila lepasan tahfiz al-Quran dari India dan Pakistan yang kembali ke Malaysia mula menubuhkan sekolah mereka sendiri di negara ini. Kerana tu jugalah kaedah tradisional masih lagi digunakan yang selalunya diambil dari India dan Pakistan, tapi disesuaikan dengan budaya tempatan.

Apa bezanya sekolah tahfiz swasta dan kerajaan?

Sekarang ni, kebanyakan ibu-bapa dah mula ramai menghantar anak-anak mereka ke sekolah tahfiz. Disebabkan itu jugak, bilangan sekolah tahfiz dah mula bertambah seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Sebahagian sekolah tahfiz ni diuruskan oleh pihak kerajaan (pusat atau negeri) dan sebahagiannya pulak diuruskan oleh pihak swasta.

Untuk sekolah tahfiz yang diuruskan oleh pihak kerajaan, selalunya ia berjalan secara sistematik dan teratur. Pembelajaran jugak berdasarkan apa yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Manakala, sekolah tahfiz swasta ada kadang kalanya tak berapa sistematik dan teratur. Tapi, tak semua sekolah tahfiz swasta macam tu, sebab sekarang ni banyak jugak sekolah tahfiz swasta yang moden dan diuruskan dengan baik.

Sebagai contoh Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi (MITS) Klang yang diuruskan di bawah JAIS. Imej dari yanieyusuf.blogspot

Sebenarnya kebanyakan sekolah tahfiz swasta perlu digalakkan untuk mendaftar dengan jabatan agama negeri masing-masing. Ini kerana ia akan memudahkan pihak berkuasa agama membuat pemantauan, bantuan dan cadangan. Tapi tetap masih ada lagi sekolah tahfiz swasta yang masih lagi belum berbuat demikian.

Setiap sekolah tahfiz swasta ni jugak tawarkan sistem pendidikan tersendiri dan kokurikulum yang pelbagai. Ia jugak terbahagi kepada sistem moden dan tradisional. Pendidikan tahfiz secara moden mempunyai struktur pengurusan, kurikulum dan kemudahan yang tersusun. Manakala secara tradisional pulak kurang tersusun seperti yang moden.

Tahfiz moden selalunya diuruskan oleh kerajaan pusat atau negeri seperti Darul Quran yang diuruskan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Selalunya sekolah tahfiz milik kerajaan ada bangunan mereka sendiri, berbeza dengan tahfiz swasta yang dibina atas tanah sendiri, disewa atau diwakafkan.

Syarat nak masuk ke sekolah tahfiz kerajaan jugak dah ditetapkan. Seperti mana yang dah ditetapkan oleh Darul Quran. Manakala syarat nak masuk ke sekolah tahfiz swasta agak lebih mudah berbanding sekolah tahfiz kerajaan.

Antara pelajar yang mendaftar untuk masuk ke Darul Quran. Imej dari abunuha.wordpress

Sistem pembelajaran di sekolah tahfiz takdelah kolot macam apa yang diperkatakan

Untuk pengetahuan korang, berbeza dengan sekolah tahfiz kerajaan, selalunya sekolah tahfiz swasta ada sistem dan silibus pembelajaran mereka yang tersendiri. Kami berbesar hati bila dapat berjumpa dengan Ustaz Mohd Najmi Inchik Hashim (Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam) untuk bercakap mengenai perkara ini.

“Mengikut kepada silibus atau sistem, setiap daripada Maahad Tahfiz swasta mempunyai sistem mereka tersendiri, tetapi dipantau oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)… Sistem tahfiz swasta adalah berdasarkan sistem sendiri, sama ada tahfiz akademik, tahfiz sahaja (atau) tahfiz diniyyah, itu bergantung kepada maahad tahfiz masing-masing.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Untuk maklumat, tahfiz diniyyah (seperti Maahad Tahfiz An-Nabawi Shah Alam) adalah maahad tahfiz yang buat hafazan al-Quran 30 juzuk dan dalam waktu yang sama ada mata pelajaran agama, seperti: sirah, akidah, tauhid, Bahasa Arab dan sebagainya. Maahad tahfiz akademik pulak adalah maahad tahfiz yang buat hafazan al-Quran dan mengajar mata pelajaran akademik macam matematik, sejarah, sains, Bahasa Inggeris dan sebagainya.

Antara kaedah pengajian tahfiz adalah:

  1. Talaqqi – Pelajar memperdengarkan bacaan al-Quran kepada guru, untuk guru tersebut membetulkan tajwid, makhraj huruf dan baris-baris pada ayat-ayat al-Quran.
  2. Tasmi’ – Pelajar yang menghafal ayat al-Quran (minimum 1 muka surat sehari) memperdengarkan bacaannya kepada guru.
  3. Murajaah – Mengulang juzuk-juzuk yang telah dihafal.

Sistem pengajian yang dijalankan oleh Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Klik imej untuk maklumat lanjut.

Walaupun penerimaan masyarakat pada institusi tahfiz mula berkembang, tapi ada jugak di kalangan masyarakat yang kata sistem pengajian maahad tahfiz ni kolot dan ketinggalan. Menurut Ustaz Najmi, dakwaan macam tu sebenarnya tak adil. Walaupun begitu, beliau masih beranggapan yang dakwaan seperti itu adalah pendapat masing-masing dan setiap maahad tahfiz ada cara mereka yang tersendiri.

“Sebagai contoh kita di sini Maahad Tahfiz An-Nabawi, kita menggunakan kedua-kedua pendekatan. Pendekatan ini bermaksud adalah seperti mana (cara) guru yang dahulu pernah mengajar kita dan dalam masa yang sama kita terapkan mengikut kesesuaian keadaan semasa.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Bagaimanapun, beliau tak menafikan kalau sekarang ni masih ada maahad tahfiz yang masih lagi mengamalkan cara lama dan kolot. Tapi beliau tegaskan, tak semua maahad tahfiz sebegitu.

“Memang tak dinafikan ada (maahad tahfiz yang kolot) yang beranggapan dia nak cara dia sendiri. Orang kena faham cara dia. Tapi saya masih tak beranggapan yang setiap tahfiz perlu sama. Cuma yang sama itu adalah apa yang ditetapkan oleh pihak tertinggi seperti jabatan agama Islam atau sebagainya. Cuma tak semua tahfiz yang bersikap kolot dan juga jumud.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Antara komen netizen yang dakwa memang dah jadi kebiasaan sekolah tahfiz guna cara kekerasan.

Mengenai dakwaan yang kata pendidikan di maahad tahfiz adalah keras, ia jugak dinafikan oleh Ustaz Najmi. Ini kerana, zaman sekarang ni dah berubah dan cara nak mendisiplinkan pelajar pun mula disesuaikan dengan keadaan semasa. Cara macam merotan dah tak digunakan lagi. Sebaliknya dalam mendidik, perlu ada kelembutan dan dalam kelembutan itu adanya ketegasan dan bukannya kekerasan.

“…ada orang yang perlu dididik dengan cara lembut. Nabi pun tak mengajar supaya kita ni membuat pendekatan mendidik dengan cara keras.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Ada macam-macam sebab kenapa ibu bapa hantar anak mereka masuk sekolah tahfiz

Seperti yang kitorang kata tadi, sekarang ni dah begitu banyak sekolah tahfiz yang muncul di negara kita. Berdasarkan pengalaman Ustaz Mohd Najmi, ada beberapa sebab kenapa ibu-bapa mula menghantar anak mereka ke sekolah tahfiz.

Antaranya adalah bila kehidupan anak-anak mereka di sekolah biasa (kebangsaan) agak tak terkawal. Jadi ibu bapa pilih untuk hantar anak mereka ni ke sekolah tahfiz kerana mereka percaya yang anak mereka ni boleh jadi baik peribadi masing-masing.

Selain tu, ada jugak ibu-bapa yang kata anak mereka ni tak mampu nak bawa mata pelajaran akademik di sekolah. Jadinya mereka bawa anak tu ke sekolah tahfiz, walaupun kadang-kadang anak tersebut takde minat pun nak belajar kat sekolah tahfiz sebenarnya.

“Yang ketiga kenapa ibu bapa cenderung menghantar anak ke sekolah tahfiz adalah apabila sekarang ni kita nampak banyak isu-isu keagamaan dan rancangan-rancangan keagamaan yang timbul, yang boleh membuatkan seseorang tu cepat untuk jadi glamor. Jadi bila anak mereka belajar, (mereka) boleh masuk rancangan-rancangan tertentu dan akhirnya menjadikan anak ini seorang ustaz yang ekspress.”  – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Imej dari memegenerator

Sebab lain pulak ialah bila ibu bapa berkenan sangat nak tengok anak mereka ni dapat menghafal al-Quran 30 juzuk. Niat macam inilah yang sememangnya baik. Oleh disebabkan perkara-perkara ni, jadinya maahad tahfiz selalunya akan adakan temuduga dulu sebelum terima mana-mana pelajar masuk. Antara faktor yang dipertimbangkan adalah:

  1. Pelajar itu mestilah boleh menghafal al-Quran.
  2. Ada pengetahuan ilmu-ilmu agama, sama ada pelajar tersebut ada pengetahuan asas tentang agama atau tidak.

Syarat-syarat ni penting supaya pelajar tadi tak akan ada masalah bila masuk sekolah nanti macam mula hilang minat dan sebagainya. Cara nak pilih guru jugak diberikan perhatian sebenarnya. Antara kriteria yang ditetapkan masa temuduga adalah:

  1. Orang itu perlulah seorang penghafal al-Quran.
  2. Sekurang-kurangnya memiliki ijazah dalam bidang agama.
  3. Seboleh-bolehnya ada ijazah dalam bidang pendidikan atau ada pengalaman dalam pendidikan.
  4. Mestilah ada jiwa pendidik dan minat mengajar.
  5. Seorang yang menjaga diri dan agama khususnya dari segi akhlak dan penampilan.

Tido lagi dalam kelas. Imej dari Giphy.

Ada masa depan ke belajar kat sekolah tahfiz ni?

Ini mungkin antara soalan yang selalu ditanya oleh pakcik makcik, abang kakak bila dengar ada orang hantar anak mereka ke sekolah tahfiz. Jika kita lihat garis panduan yang dah ditetapkan oleh JAIS, jabatan agama itu hanya mengiktiraf 2 sijil tahfiz iaitu Sijil Tahfiz Malaysia (STM) anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) di Darul Quran dan Sijil Menengah Agama Tahfiz Al-Quran negeri. 

Menjawab persoalan ini, kata Ustaz Najmi, sijil yang diiktiraf ini selalunya digunakan untuk para pelajar yang nak melanjutkan pelajaran ke kolej atau universiti. Jadinya, jika seseorang pelajar tu dah berjaya menghafal al-Quran, mereka boleh ambil ujian kat Darul Quran untuk terima Sijil Tahfiz Malaysia.

“Jadi di sini, sijil kita adalah sijil kita sendiri, di peringkat maahad tahfiz swasta. Cuma untuk lanjutan pelajaran ke luar negara itu adalah bergantung (pada sijil yang diterima). Mungkin dari kita (Maahad Tahfiz An-Nabawi) kita cuba dapatkan mana-mana pelajar untuk dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara dan kita buat MOU dan kadang-kadang kita buat penghantaran ke sana mengikut daripada keizinan tempat tersebut.

Sebagai contoh kita hantar pelajar ke South Africa, menggunakan sijil yang kita ada dan mereka terima sijil kita. Jadi, kita bolehlah sambung belajar di sana.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Antara syarat permohonan Sijil Tahfiz Malaysia. Klik imej untuk tahu lebih lagi pasal program-program yang ditawarkan oleh Darul Quran. Imej dari Darul Quran.

Sekarang ni, ada jugak sekolah-sekolah tahfiz yang tawarkan pembelajaran jangka pendek (fast track) kepada pelajar untuk ambil Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Jadinya, takde alasan nak kata pelajar tahfiz ni ketinggalan dan takde masa depan. Baru-baru ini jugak, kita dilaporkan dengan berita yang membanggakan bila seorang pelajar tahfiz Malaysia, Jad Haris Sabaruddin dinobatkan sebagai juara Pertandingan Matematik Dunia.

“…seorang pelajar saya yang berkerja sebagai engineer (sekarang) keluarnya daripada maahad tahfiz. Selepas tamatnya maahad tahfiz, dia mohon untuk masuk Darul Quran dan selepas itu sambung belajar di universiti dan berkerja. Tak semestinya seorang pelajar tahfiz mesti menjadi ustaz, tetapi dia boleh pergi cabang yang lain, asalkan dia membawa al-Quran dalam dirinya.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Pelajar tahfiz, ad Haris Sabaruddin menang pingat emas dalam Pertandingan Matematik Dunia di Manila, Filipina. Imej dari ismaweb.net

Sekolah tahfiz perlu dibantu dan bukannya dicemuh

Dalam perkembangan terbaru, Kementerian Pendidikan dan JAKIM akan berbincang untuk pastikan yang setiap sekolah tahfiz swasta di negara ini diwajibkan untuk mendaftar. Kementerian jugak akan keluarkan terma dan rujukan pendaftaran sekolah tahfiz untuk letakkan institusi tahfiz di bawah satu sistem.

Ini sebenarnya satu perkara yang sangat baik untuk memastikan institusi tahfiz terpelihara dan sentiasa ada dalam pemantauan. Oleh itu, dari peristiwa yang berlaku terhadap allahyarham Thaqif, ia semoga menjadi ikhtibar kepada setiap institusi tahfiz, ibu bapa dan masyarakat keseluruahnnya.

Institusi tahfiz akan kekal relevan jika diuruskan dan dibantu sesuai dengan keadaan semasa. Imej dari islamiceducation.my

Institusi tahfiz jugak seharusnya terus dibantu dan bukannya dicemuh. Kalau ada yang rasa tak puas hati tu, cubalah salurkan cadangan dan kritikan korang pada tempat yang sepatutnya. Ini kerana, kita tak mahu institusi menghafal al-Quran ini difitnah atau dipandang serong.

“Kalau zaman dulu susah kita nak nampak orang hafal Quran, tapi sekarang ni ramai. Terima kasih juga kita ucapkan pada JAKIM sebab tubuhkan Darul Quran. Pada pandangan saya, janganlah kita meletakkan mentaliti buruk terhadap pusat-pusat tahfiz. Sebaliknya, hendaklah kita bantu pusat-pusat tahfiz, kita bantu untuk naikkan pelajar-pelajar tahfiz ini.

Apa yang boleh kita bantu, kita bantu. Kita nak kata pusat tahfiz ni sempurna, tidak. Setiap manusia ada buat kesilapan…. (Oleh itu) kita datang bantu pusat tahfiz dan bukannya condemn pusat tahfiz. Itu peluang untuk kita beramal baik kepada Allah SWT.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

(Kami mengucapkan banyak-banyak terima kasih kepada Ustaz Mohd Najmi Inchik Hashim, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi Shah Alam atas kerjasama dan perkongsian dari beliau.)



✍ Sumber Pautan : ☕ SOSCILI

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2pAyuNM

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!

Sekolah tahfiz diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman? Fakta-fakta menarik korang kena tahu

Pada beberapa hari lalu, kita dikejutkan dengan berita yang menimpa seorang pelajar tahfiz, Mohd Thaqif Amin Mohd Gaddafi yang dipercayai meninggal dunia akibat tindakan seorang pembantu warden. Perkara ni menimbulkan pelbagai spekulasi negatif terhadap institusi pendidikan agama Islam di Malaysia khususnya sekolah tahfiz.

Selain tu, muncul jugak desakan dari sesetengah pihak yang nak kerajaan memantau dan mengkaji semula sistem yang diamalkan di sekolah tahfiz. Malah ada jugak yang mendesak kerajaan tutup semua sekolah tahfiz swasta dan tak berdaftar ni.

Semoga Allah menempatkan roh allyarham di syurgaNya. Imej dari Free Malaysia Today.

Oleh itu, SOSCILI kali ni akan membincangkan serba sedikit berkaitan institusi pendidikan agama di Malaysia (khususnya tahfiz). Semoga dengan penerangan ini, kita dapat mengenali dengan lebih dekat institusi tahfiz di Malaysia.

Institusi tahfiz di Malaysia diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman

Sistem pendidikan berasaskan agama Islam di Malaysia dah bermula sejak sekian lama lagi. Pada mulanya ia bermula secara tak formal iaitu masyarakat belajar di rumah imam atau guru. Tapi sistem ni mula berkembang dan lahirlah institusi pondok. Setiap pondok pulak ada kurikulum mereka sendiri berdasarkan budi bicara tok guru masing-masing.

Antara subjek yang diajar adalah Tauhid, Fikah, Tasawwur dan Usul Fiqh. Seterusnya, institusi seperti ni mula lagi berkembang, sampai tertubuhnya institusi madrasah yang dipelopori oleh penggerak gerakan Islah (Syed Syeikh al-Hadi dan Syeikh Tahir Jalaludin). Sistem kat madrasah ni lebih formal dan sistematik kalau nak dibandingkan dengan pondok.

Pelajar – pelajar pondok kat penempatan mereka. Imej dari livejournal.com

Maahad Tahfiz atau dikenali sebagai Tahfiz al-Quran pertama diasaskan pada tahun 1966Ia diberi nama sebagai Maahad Tahfiz al-Quran wal Qiraat dan diasaskan oleh Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman. Sekolah ini mula beroperasi kat Masjid Negara, Kuala Lumpur. Lepas tu, setiap negeri buka Maahad Tahfiz masing-masing dengan negeri pertama yang buat adalah Kelantan.

Bila budaya penerimaan masyarakat terhadap institusi tahfiz ni mula berkembang, muncul pulak maahad tahfiz persendirian (swasta). Maahad tahfiz swasta pertama yang ditubuhkan adalah Raudhatul Tahfiz al-Quran (sekarang Maahad Tahfiz al-Quran Wal Qiraat) di Jeram, Selangor.

Tunku lahirkan hasrat beliau yang nak adanya Institusi pengajian al-Quran di Malaysia. Imej dari Darul Quran.

Sejarah penubuhan Maahad Tahfiz swasta di Malaysia ni dikatakan berlaku apabila lepasan tahfiz al-Quran dari India dan Pakistan yang kembali ke Malaysia mula menubuhkan sekolah mereka sendiri di negara ini. Kerana tu jugalah kaedah tradisional masih lagi digunakan yang selalunya diambil dari India dan Pakistan, tapi disesuaikan dengan budaya tempatan.

Apa bezanya sekolah tahfiz swasta dan kerajaan?

Sekarang ni, kebanyakan ibu-bapa dah mula ramai menghantar anak-anak mereka ke sekolah tahfiz. Disebabkan itu jugak, bilangan sekolah tahfiz dah mula bertambah seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Sebahagian sekolah tahfiz ni diuruskan oleh pihak kerajaan (pusat atau negeri) dan sebahagiannya pulak diuruskan oleh pihak swasta.

Untuk sekolah tahfiz yang diuruskan oleh pihak kerajaan, selalunya ia berjalan secara sistematik dan teratur. Pembelajaran jugak berdasarkan apa yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Manakala, sekolah tahfiz swasta ada kadang kalanya tak berapa sistematik dan teratur. Tapi, tak semua sekolah tahfiz swasta macam tu, sebab sekarang ni banyak jugak sekolah tahfiz swasta yang moden dan diuruskan dengan baik.

Sebagai contoh Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi (MITS) Klang yang diuruskan di bawah JAIS. Imej dari yanieyusuf.blogspot

Sebenarnya kebanyakan sekolah tahfiz swasta perlu digalakkan untuk mendaftar dengan jabatan agama negeri masing-masing. Ini kerana ia akan memudahkan pihak berkuasa agama membuat pemantauan, bantuan dan cadangan. Tapi tetap masih ada lagi sekolah tahfiz swasta yang masih lagi belum berbuat demikian.

Setiap sekolah tahfiz swasta ni jugak tawarkan sistem pendidikan tersendiri dan kokurikulum yang pelbagai. Ia jugak terbahagi kepada sistem moden dan tradisional. Pendidikan tahfiz secara moden mempunyai struktur pengurusan, kurikulum dan kemudahan yang tersusun. Manakala secara tradisional pulak kurang tersusun seperti yang moden.

Tahfiz moden selalunya diuruskan oleh kerajaan pusat atau negeri seperti Darul Quran yang diuruskan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Selalunya sekolah tahfiz milik kerajaan ada bangunan mereka sendiri, berbeza dengan tahfiz swasta yang dibina atas tanah sendiri, disewa atau diwakafkan.

Syarat nak masuk ke sekolah tahfiz kerajaan jugak dah ditetapkan. Seperti mana yang dah ditetapkan oleh Darul Quran. Manakala syarat nak masuk ke sekolah tahfiz swasta agak lebih mudah berbanding sekolah tahfiz kerajaan.

Antara pelajar yang mendaftar untuk masuk ke Darul Quran. Imej dari abunuha.wordpress

Sistem pembelajaran di sekolah tahfiz takdelah kolot macam apa yang diperkatakan

Untuk pengetahuan korang, berbeza dengan sekolah tahfiz kerajaan, selalunya sekolah tahfiz swasta ada sistem dan silibus pembelajaran mereka yang tersendiri. Kami berbesar hati bila dapat berjumpa dengan Ustaz Mohd Najmi Inchik Hashim (Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam) untuk bercakap mengenai perkara ini.

“Mengikut kepada silibus atau sistem, setiap daripada Maahad Tahfiz swasta mempunyai sistem mereka tersendiri, tetapi dipantau oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)… Sistem tahfiz swasta adalah berdasarkan sistem sendiri, sama ada tahfiz akademik, tahfiz sahaja (atau) tahfiz diniyyah, itu bergantung kepada maahad tahfiz masing-masing.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Untuk maklumat, tahfiz diniyyah (seperti Maahad Tahfiz An-Nabawi Shah Alam) adalah maahad tahfiz yang buat hafazan al-Quran 30 juzuk dan dalam waktu yang sama ada mata pelajaran agama, seperti: sirah, akidah, tauhid, Bahasa Arab dan sebagainya. Maahad tahfiz akademik pulak adalah maahad tahfiz yang buat hafazan al-Quran dan mengajar mata pelajaran akademik macam matematik, sejarah, sains, Bahasa Inggeris dan sebagainya.

Antara kaedah pengajian tahfiz adalah:

  1. Talaqqi – Pelajar memperdengarkan bacaan al-Quran kepada guru, untuk guru tersebut membetulkan tajwid, makhraj huruf dan baris-baris pada ayat-ayat al-Quran.
  2. Tasmi’ – Pelajar yang menghafal ayat al-Quran (minimum 1 muka surat sehari) memperdengarkan bacaannya kepada guru.
  3. Murajaah – Mengulang juzuk-juzuk yang telah dihafal.

Sistem pengajian yang dijalankan oleh Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Klik imej untuk maklumat lanjut.

Walaupun penerimaan masyarakat pada institusi tahfiz mula berkembang, tapi ada jugak di kalangan masyarakat yang kata sistem pengajian maahad tahfiz ni kolot dan ketinggalan. Menurut Ustaz Najmi, dakwaan macam tu sebenarnya tak adil. Walaupun begitu, beliau masih beranggapan yang dakwaan seperti itu adalah pendapat masing-masing dan setiap maahad tahfiz ada cara mereka yang tersendiri.

“Sebagai contoh kita di sini Maahad Tahfiz An-Nabawi, kita menggunakan kedua-kedua pendekatan. Pendekatan ini bermaksud adalah seperti mana (cara) guru yang dahulu pernah mengajar kita dan dalam masa yang sama kita terapkan mengikut kesesuaian keadaan semasa.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Bagaimanapun, beliau tak menafikan kalau sekarang ni masih ada maahad tahfiz yang masih lagi mengamalkan cara lama dan kolot. Tapi beliau tegaskan, tak semua maahad tahfiz sebegitu.

“Memang tak dinafikan ada (maahad tahfiz yang kolot) yang beranggapan dia nak cara dia sendiri. Orang kena faham cara dia. Tapi saya masih tak beranggapan yang

Loading...
setiap tahfiz perlu sama. Cuma yang sama itu adalah apa yang ditetapkan oleh pihak tertinggi seperti jabatan agama Islam atau sebagainya. Cuma tak semua tahfiz yang bersikap kolot dan juga jumud.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Antara komen netizen yang dakwa memang dah jadi kebiasaan sekolah tahfiz guna cara kekerasan.

Mengenai dakwaan yang kata pendidikan di maahad tahfiz adalah keras, ia jugak dinafikan oleh Ustaz Najmi. Ini kerana, zaman sekarang ni dah berubah dan cara nak mendisiplinkan pelajar pun mula disesuaikan dengan keadaan semasa. Cara macam merotan dah tak digunakan lagi. Sebaliknya dalam mendidik, perlu ada kelembutan dan dalam kelembutan itu adanya ketegasan dan bukannya kekerasan.

“…ada orang yang perlu dididik dengan cara lembut. Nabi pun tak mengajar supaya kita ni membuat pendekatan mendidik dengan cara keras.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Ada macam-macam sebab kenapa ibu bapa hantar anak mereka masuk sekolah tahfiz

Seperti yang kitorang kata tadi, sekarang ni dah begitu banyak sekolah tahfiz yang muncul di negara kita. Berdasarkan pengalaman Ustaz Mohd Najmi, ada beberapa sebab kenapa ibu-bapa mula menghantar anak mereka ke sekolah tahfiz.

Antaranya adalah bila kehidupan anak-anak mereka di sekolah biasa (kebangsaan) agak tak terkawal. Jadi ibu bapa pilih untuk hantar anak mereka ni ke sekolah tahfiz kerana mereka percaya yang anak mereka ni boleh jadi baik peribadi masing-masing.

Selain tu, ada jugak ibu-bapa yang kata anak mereka ni tak mampu nak bawa mata pelajaran akademik di sekolah. Jadinya mereka bawa anak tu ke sekolah tahfiz, walaupun kadang-kadang anak tersebut takde minat pun nak belajar kat sekolah tahfiz sebenarnya.

“Yang ketiga kenapa ibu bapa cenderung menghantar anak ke sekolah tahfiz adalah apabila sekarang ni kita nampak banyak isu-isu keagamaan dan rancangan-rancangan keagamaan yang timbul, yang boleh membuatkan seseorang tu cepat untuk jadi glamor. Jadi bila anak mereka belajar, (mereka) boleh masuk rancangan-rancangan tertentu dan akhirnya menjadikan anak ini seorang ustaz yang ekspress.”  – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Imej dari memegenerator

Sebab lain pulak ialah bila ibu bapa berkenan sangat nak tengok anak mereka ni dapat menghafal al-Quran 30 juzuk. Niat macam inilah yang sememangnya baik. Oleh disebabkan perkara-perkara ni, jadinya maahad tahfiz selalunya akan adakan temuduga dulu sebelum terima mana-mana pelajar masuk. Antara faktor yang dipertimbangkan adalah:

  1. Pelajar itu mestilah boleh menghafal al-Quran.
  2. Ada pengetahuan ilmu-ilmu agama, sama ada pelajar tersebut ada pengetahuan asas tentang agama atau tidak.

Syarat-syarat ni penting supaya pelajar tadi tak akan ada masalah bila masuk sekolah nanti macam mula hilang minat dan sebagainya. Cara nak pilih guru jugak diberikan perhatian sebenarnya. Antara kriteria yang ditetapkan masa temuduga adalah:

  1. Orang itu perlulah seorang penghafal al-Quran.
  2. Sekurang-kurangnya memiliki ijazah dalam bidang agama.
  3. Seboleh-bolehnya ada ijazah dalam bidang pendidikan atau ada pengalaman dalam pendidikan.
  4. Mestilah ada jiwa pendidik dan minat mengajar.
  5. Seorang yang menjaga diri dan agama khususnya dari segi akhlak dan penampilan.

Tido lagi dalam kelas. Imej dari Giphy.

Ada masa depan ke belajar kat sekolah tahfiz ni?

Ini mungkin antara soalan yang selalu ditanya oleh pakcik makcik, abang kakak bila dengar ada orang hantar anak mereka ke sekolah tahfiz. Jika kita lihat garis panduan yang dah ditetapkan oleh JAIS, jabatan agama itu hanya mengiktiraf 2 sijil tahfiz iaitu Sijil Tahfiz Malaysia (STM) anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) di Darul Quran dan Sijil Menengah Agama Tahfiz Al-Quran negeri. 

Menjawab persoalan ini, kata Ustaz Najmi, sijil yang diiktiraf ini selalunya digunakan untuk para pelajar yang nak melanjutkan pelajaran ke kolej atau universiti. Jadinya, jika seseorang pelajar tu dah berjaya menghafal al-Quran, mereka boleh ambil ujian kat Darul Quran untuk terima Sijil Tahfiz Malaysia.

“Jadi di sini, sijil kita adalah sijil kita sendiri, di peringkat maahad tahfiz swasta. Cuma untuk lanjutan pelajaran ke luar negara itu adalah bergantung (pada sijil yang diterima). Mungkin dari kita (Maahad Tahfiz An-Nabawi) kita cuba dapatkan mana-mana pelajar untuk dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara dan kita buat MOU dan kadang-kadang kita buat penghantaran ke sana mengikut daripada keizinan tempat tersebut.

Sebagai contoh kita hantar pelajar ke South Africa, menggunakan sijil yang kita ada dan mereka terima sijil kita. Jadi, kita bolehlah sambung belajar di sana.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Antara syarat permohonan Sijil Tahfiz Malaysia. Klik imej untuk tahu lebih lagi pasal program-program yang ditawarkan oleh Darul Quran. Imej dari Darul Quran.

Sekarang ni, ada jugak sekolah-sekolah tahfiz yang tawarkan pembelajaran jangka pendek (fast track) kepada pelajar untuk ambil Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Jadinya, takde alasan nak kata pelajar tahfiz ni ketinggalan dan takde masa depan. Baru-baru ini jugak, kita dilaporkan dengan berita yang membanggakan bila seorang pelajar tahfiz Malaysia, Jad Haris Sabaruddin dinobatkan sebagai juara Pertandingan Matematik Dunia.

“…seorang pelajar saya yang berkerja sebagai engineer (sekarang) keluarnya daripada maahad tahfiz. Selepas tamatnya maahad tahfiz, dia mohon untuk masuk Darul Quran dan selepas itu sambung belajar di universiti dan berkerja. Tak semestinya seorang pelajar tahfiz mesti menjadi ustaz, tetapi dia boleh pergi cabang yang lain, asalkan dia membawa al-Quran dalam dirinya.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Pelajar tahfiz, ad Haris Sabaruddin menang pingat emas dalam Pertandingan Matematik Dunia di Manila, Filipina. Imej dari ismaweb.net

Sekolah tahfiz perlu dibantu dan bukannya dicemuh

Dalam perkembangan terbaru, Kementerian Pendidikan dan JAKIM akan berbincang untuk pastikan yang setiap sekolah tahfiz swasta di negara ini diwajibkan untuk mendaftar. Kementerian jugak akan keluarkan terma dan rujukan pendaftaran sekolah tahfiz untuk letakkan institusi tahfiz di bawah satu sistem.

Ini sebenarnya satu perkara yang sangat baik untuk memastikan institusi tahfiz terpelihara dan sentiasa ada dalam pemantauan. Oleh itu, dari peristiwa yang berlaku terhadap allahyarham Thaqif, ia semoga menjadi ikhtibar kepada setiap institusi tahfiz, ibu bapa dan masyarakat keseluruahnnya.

Institusi tahfiz akan kekal relevan jika diuruskan dan dibantu sesuai dengan keadaan semasa. Imej dari islamiceducation.my

Institusi tahfiz jugak seharusnya terus dibantu dan bukannya dicemuh. Kalau ada yang rasa tak puas hati tu, cubalah salurkan cadangan dan kritikan korang pada tempat yang sepatutnya. Ini kerana, kita tak mahu institusi menghafal al-Quran ini difitnah atau dipandang serong.

“Kalau zaman dulu susah kita nak nampak orang hafal Quran, tapi sekarang ni ramai. Terima kasih juga kita ucapkan pada JAKIM sebab tubuhkan Darul Quran. Pada pandangan saya, janganlah kita meletakkan mentaliti buruk terhadap pusat-pusat tahfiz. Sebaliknya, hendaklah kita bantu pusat-pusat tahfiz, kita bantu untuk naikkan pelajar-pelajar tahfiz ini.

Apa yang boleh kita bantu, kita bantu. Kita nak kata pusat tahfiz ni sempurna, tidak. Setiap manusia ada buat kesilapan…. (Oleh itu) kita datang bantu pusat tahfiz dan bukannya condemn pusat tahfiz. Itu peluang untuk kita beramal baik kepada Allah SWT.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

(Kami mengucapkan banyak-banyak terima kasih kepada Ustaz Mohd Najmi Inchik Hashim, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi Shah Alam atas kerjasama dan perkongsian dari beliau.)



✍ Sumber Pautan : ☕ SOSCILI

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2pAyuNM

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



dengan itu Perkara Sekolah tahfiz diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman? Fakta-fakta menarik korang kena tahu

yang semua artikel Sekolah tahfiz diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman? Fakta-fakta menarik korang kena tahu Kali ini, diharapkan dapat memberi manfaat kepada anda semua. Okay, jumpa di lain post artikel.

Kini anda membaca artikel Sekolah tahfiz diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman? Fakta-fakta menarik korang kena tahu dengan alamat pautan https://timesnewmalaysia.blogspot.com/2017/05/sekolah-tahfiz-diasaskan-oleh-tunku.html

Subscribe to receive free email updates:

Related Posts :

0 Response to "Sekolah tahfiz diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman? Fakta-fakta menarik korang kena tahu"

Catat Ulasan

Loading...