Loading...

Sejuta Kedai Di Tamil Nadu Boikot Pepsi, Coca Cola

Loading...
Sejuta Kedai Di Tamil Nadu Boikot Pepsi, Coca Cola - Apa khabar sahabat TIMES NEW MALAYSIA, Dalam artikel yang anda baca kali ini dengan tajuk Sejuta Kedai Di Tamil Nadu Boikot Pepsi, Coca Cola, kami telah menyediakan dengan baik untuk artikel ini anda membaca dan memuat turun maklumat di dalamnya. mudah-mudahan mengisi jawatan Artikel BOLASEPAK, Artikel JAWATAN KOSONG, Artikel NEWS, Artikel PERNIAGAAN, kita menulis ini, anda boleh memahami. Nah, selamat membaca.

Tajuk : Sejuta Kedai Di Tamil Nadu Boikot Pepsi, Coca Cola
link : Sejuta Kedai Di Tamil Nadu Boikot Pepsi, Coca Cola

lihat juga


Sejuta Kedai Di Tamil Nadu Boikot Pepsi, Coca Cola


CHENNAI – Lebih sejuta peniaga di Tamil Nadu, sebuah negeri termaju di selatan India, memboikot penjualan Coca Cola dan Pepsi demi memajukan pelbagai produk minuman tempatan sendiri.

Larangan itu mulanya dicadangkan oleh dua badan perniagaan utama tempatan iaitu Persekutuan Peniaga Tamil Nadu (FTNTA) dan Forum Persatuan Peniaga Tamil Nadu (TNTAF) sebelum mula dilaksanakan pada 1 Mac lalu.

Dianggarkan lebih daripada satu juta kedai bakal mematuhi kempen pemulauan tersebut. Larangan berkenaan juga mendapat sokongan susulan sambutan kehadiran ramai anak muda dalam satu perhimpunan pada bulan lalu.

Ketika itu, ribuan peserta berkumpun untuk menyatakan sokongan menentang larangan terhadap penganjuran festival tradisional Jalikattu, iaitu acara yang melibatkan aksi lembu dikejar setiap kali sambutan pesta Pongal.

Ramai golongan belia berpendapat larangan pihak berkuasa ke atas Jallikattu sebagai serangan terhadap tradisi dan budaya setempat lebih 2,000 tahun lalu, malah ia turut dijadikan babak unik dalam pelbagai filem tempatan.

“Kami mula kempen boikot minuman ringan jenama popular Barat itu beberapa bulan lalu, tetapi baru mendapat momentum ketika kami memberi sokongan kepada gerakan pro-Jallikattu,” kata Tha Vellaiyan, Presiden FTNTA.


“Minuman tersebut tidak baik untuk kesihatan anda kerana kandungan gula dan bahan kimia yang tinggi. Justeru kami mempromosikan minuman ringan buatan India dan promosi jualan jus buah yang lebih baik,” katanya lagi.

Organisasi tersebut turut mendesak peniaga pasar, pengusaha restoran dan pemilik hotel di seluruh Tami Nadu mengikuti larangan itu sekali gus dapat membantu “kesejahteraan pengusaha tempatan dan petani domestik.”

Dalam pada itu, golongan petani turut menyokong usaha kempen boikot kerana mereka berpendapat bahawa kedua-dua perusahaan minuman ringan popular tersebut mengambil bekalan air terlalu banyak dari sumber sungai.

Akibatnya, sebahagian besar petani menghadapi kesukaran untuk mengairi kawasan pertanian terutama ketika musim kering sehingga mengakibatkan tanaman mereka kemudian menjadi tidak subur dan ada langsung mati.

Setakat ini, kedua-dua syarikat berasal dari Amerika Syarikat itu belum memberi ulasan atas larangan tersebut. Pepsi memasuki pasaran India sejak 1989 manakala Coca Cola pada 1993 lalu. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA
Loading...

CHENNAI – Lebih sejuta peniaga di Tamil Nadu, sebuah negeri termaju di selatan India, memboikot penjualan Coca Cola dan Pepsi demi memajukan pelbagai produk minuman tempatan sendiri.

Larangan itu mulanya dicadangkan oleh dua badan perniagaan utama tempatan iaitu Persekutuan Peniaga Tamil Nadu (FTNTA) dan Forum Persatuan Peniaga Tamil Nadu (TNTAF) sebelum mula dilaksanakan pada 1 Mac lalu.

Dianggarkan lebih daripada satu juta kedai bakal mematuhi kempen pemulauan tersebut. Larangan berkenaan juga mendapat sokongan susulan sambutan kehadiran ramai anak muda dalam satu perhimpunan pada bulan lalu.

Ketika itu, ribuan peserta berkumpun untuk menyatakan sokongan menentang larangan terhadap penganjuran festival tradisional Jalikattu, iaitu acara yang melibatkan aksi lembu dikejar setiap kali sambutan pesta Pongal.

Ramai golongan belia berpendapat larangan pihak berkuasa ke atas Jallikattu sebagai serangan terhadap tradisi dan budaya setempat lebih 2,000 tahun lalu, malah ia turut dijadikan babak unik dalam pelbagai filem tempatan.

“Kami mula kempen boikot minuman ringan jenama popular Barat itu beberapa bulan lalu, tetapi baru mendapat momentum ketika kami memberi sokongan kepada gerakan pro-Jallikattu,” kata Tha Vellaiyan, Presiden FTNTA.


“Minuman tersebut tidak baik untuk kesihatan anda kerana kandungan gula dan bahan kimia yang tinggi. Justeru kami mempromosikan minuman ringan buatan India dan promosi jualan jus buah yang lebih baik,” katanya lagi.

Organisasi tersebut turut mendesak peniaga pasar, pengusaha restoran dan pemilik hotel di seluruh Tami Nadu mengikuti larangan itu sekali gus dapat membantu “kesejahteraan pengusaha tempatan dan petani domestik.”

Dalam pada itu, golongan petani turut menyokong usaha kempen boikot kerana mereka berpendapat bahawa kedua-dua perusahaan minuman ringan popular tersebut mengambil bekalan air terlalu banyak dari sumber sungai.

Akibatnya, sebahagian besar petani menghadapi kesukaran untuk mengairi kawasan pertanian terutama ketika musim kering sehingga mengakibatkan tanaman mereka kemudian menjadi tidak subur dan ada langsung mati.

Setakat ini, kedua-dua syarikat berasal dari Amerika Syarikat itu belum memberi ulasan atas larangan tersebut. Pepsi memasuki pasaran India sejak 1989 manakala Coca Cola pada 1993 lalu. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA


dengan itu Perkara Sejuta Kedai Di Tamil Nadu Boikot Pepsi, Coca Cola

yang semua artikel Sejuta Kedai Di Tamil Nadu Boikot Pepsi, Coca Cola Kali ini, diharapkan dapat memberi manfaat kepada anda semua. Okay, jumpa di lain post artikel.

Kini anda membaca artikel Sejuta Kedai Di Tamil Nadu Boikot Pepsi, Coca Cola dengan alamat pautan https://timesnewmalaysia.blogspot.com/2017/03/sejuta-kedai-di-tamil-nadu-boikot-pepsi.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Sejuta Kedai Di Tamil Nadu Boikot Pepsi, Coca Cola"

Catat Ulasan

Loading...